کارشناس رسمی دادگستری برق الکترونیک و مخابرات و ارزیابی و تعیین قیمت و خسارت سیستم های کنترلی و مدار بسته و اطفاء حریق

پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های مختلف و همچنین پیچیده تر شدن فعالیت‌های انسان و از سوی دیگر ارتباطات باعث به وجود آمدن شبکه پیچیده‌ای از کنترل و نظارت هم شده است. امروزه در همه مراکز اداری، تجاری، مسکونی و صنعتی از سیستم‌های کنترلی استفاده می‌شود. این سیستم‌های کنترلی کابرد‌های متفاوتی هم دارند از دوربین‌های مداربسته گرفته تا سیستم های کنترل تردد و یا سیستم‌های محافظتی مانند اطفاء حریق که در مراکز پیشرفته به کار می روند.

همواره تکنولوژی‌های جدید مسائل جدیدی را هم پدید می‌آورند. مسائلی حول انجام خدمات و یا تعیین قیمت و یا ارزیابی خساراتی که ممکن است از طریق آن تکنولوژی و یا به آن وارد شود. کارشناس رسمی دادگستری برق الکترونیک و مخابرات به رسیدگی امور مرتبط با این حوزه و همچنین حل اختلافات و ارزیابی خسارات احتمالی در این حوزه می‌پردازد.

انواع مختلفی از دوربین‌های مداربسته به جهت حفاظت، نظارت و کنترل طراحی شده‌اند که با توجه به ظاهر، نوع کارکرد‌ها و یا نوع انتقال داده می‌توان آن‌ها را دسته بندی نمود. برای مثال از لحاظ اتصال می‌توان به دوربین‌های تحت شبکه اشاره کرد. این دوربین‌ها برای کنترل و یا نظارت از راه دور بسیار کارآمد هستند و اماکنی که نیاز به کنترل آنی دارند به وسیله این دوربین‌ها مورد نظارت قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها چون از طریق شبکه‌ها کنترل می‌شوند ممکن است در موارد بسیاری توسط هکر‌ها هک شوند و به همین دلیل در بسیاری از موارد از دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌شود. دوربین دام، بالت، مخفی، دید در شب، حرارتی، ثابت چرخشی، آی پی و مادون قرمز از انواع مختلف سیستم‌های مدار بسته هستند. هر کدام از این سیستم‌ها مزایا و معایبی دارد به همین دلیل با توجه به مکان مورد استفاده از دوربین‌های مختلفی هم استفاده می‌شود.

دوربین‌های مدار بسته با قیمت‌های متفاوتی در بازار ارائه می‌شوند برای مثال ارزان ترین دوربین مداربسته دوربین‌های آنالوگ هستند که حدود دویست‌ هزار تومان به فروش می‌رسد اما دوربین‌های چند منظور پیشرفته دیجیتالی که بیشتر برای بانک‌ها و یا ادارات خاص استفاده می‌شود بیش از بیست میلیون تومان ارزش دارند. کارشناس دادگستری برق الکترونیک و مخابرات در صورت بروز مشکل در حوزه قیمت این دوربین‌ها نیز صلاحیت اظهار نظر در خصوص آن را داراست.

اما این سیستم‌های مداربسته به دلایل مختلفی ممکن است دچار آسیب شوند و خسارت ببینند. یکی از شایع ترین موراد بروز آتش سوزی و یا ایجاد خسارت توسط عوامل انسانی است. برای مثال ممکن است برای ورود به یک مجتمع مسکونی تمام دوربین‌ها که قیمت بسیار بالایی هم دارند شکسته شوند و یا ممکن است نوسانات برقی باعث خرابی دوربین شود و یا حتی آتش سوزی به سیستم‌های کنترلی آسیب وارد کند. در همه این موارد کارشناس رسمی برق الکترونیک و مخابرات به بازدید و بررسی سیستم کنترلی و ارزیابی میزان خسارت و تهیه گزارش در خصوص هزینه خسارت ‌های وارده می‌کند.

تجهیزات اطفاء حریق هم انواع مختلفی دارند. سیستم‌های آبی، گازی، اسپرینکلر، آیروسول، سیستم‌های اطفاء حریق اتوماتیک co2 و سیستم‌های اتوماتیک پودری. قیمت سیستم های اعلام و اطفا حریق با توجه به نوع و تعداد بسیار متفاوت است اما به صورت میانگین بین یک تا سی میلیون تومان برای یک سیستم می‌توان هزینه کرد.

کارشناس برق الکترونیک و مخابرات برای تعیین میزان خسارت وارده بر سیستم اطفا حریق نیازمند اطلاع کامل از نوع سیستم، پیچیدگی‌های آن و همچنین قیمت به روز این سیستم‌هاست. از سوی دیگر اختلافاتی که حول قیمت و یا مسائل دیگر در نصب این سیستم‌ها پیش می‌آید توسط کارشناس مذکور بررسی می‌گردد.