کارشناس رسمی دادگستری برق الکترونیک و مخابرات و تعیین خسارت سیستم‌های مخابراتی، بی سیم و رادیویی

هنگامی که گراهام بل اولین دستگاه تلفن و به عبارت بهتر دستگاه ارتباط را اختراع کرد احتمالا گمان نمی‌کرد که مبدع تاریخچه مخابراتی شود که به سرعت به یک صنعت بزرگ تبدیل شود. سیستم‌های مخابراتی یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های دیجیتالی و آنالوگ هستند که امور ارتباطات را برای بشر تسهیل کرده‌اند. آشنایی با این سیستم‌ها برای مدیریت امور مخابراتی و همچنین انجام اموری چون تعیین میزان خسارت‌های وارده بر آن‌ها اهمیت زیادی دارد به همین دلیل در این خصوص از کارشناس رسمی دادگستری برق الکترونیک و مخابرات جهت ارزیابی دقیق میزان خسارت وارده بر سیستم‌های مخابراتی، بی سیم و رادیویی استفاده می‌شود.

برای تشریح بهتر وظایف کارشناس بهتر است ابتدا انواع سیستم‌های مخابراتی را معرفی کنیم. رادیو و تلوزیون، شبکه تلفنی، سیستم سلولی، شبکه‌های محلی و جهانی، سیستم‌های ماهواره‌ای، بلوتوث و سیستم‌های دیجیتال مهم‌ترین سیستم‌های مخابراتی هستند.

همانطور که از نام سیستم‌های مخابراتی پیداست عملکرد آن مانند یک سیستم دارای ورودی که همان فرستنده است، پردازش که همان کانال‌های انتقال هستند و خروجی که همان گیرنده‌ها هستند می‌باشد. مخابرات علم سیگنال‌هاست و بسیاری از مشکلاتی که در این حوزه بروز می‌کند هم ناشی از خسارت‌ به دستگاه‌های مادر و یا تولید و انتقال سیگنال هستند. این سیگنال‌ها می‌توانند وایرلس، باسیم یا موج بر باشند که به تناسب کارکرد‌ها متفاوت هستند.

بنابراین ارتباطات مخابراتی با استفاده از کانال‌ها صورت می‌گیرد که ممکن است اختلالاتی در این کانال‌‌ها صورت بگیرد. اختلالاتی چون فیدینگ، توزیع، افت مسیر، محو شوندگی و تداخل که مانع از ارتباطات رادیویی و بی سیم می‌شوند و یا آن را با مشکل روبرو می‌کنند. کنترل این اختلالات برای جلوگیری در سیستم‌های جدید اینترنتی و تلفن همراه اهمیت بسیار زیادی دارد به همین دلیل هم کارشناسان این حوزه علاوه بر تعیین خسارت‌ها برای حل مشکلات نیز راهکار‌هایی ارائه می‌دهند.

خسارات می‌تواند در سطح بسیار کم و یا ساده‌ای بروز کنند و یا مرتبط با رادارها و سیستم‌های ماهواره‌ای باشند. کارشناس دادگستری برق الکترونیک و مخابرات به هر دو سطح می‌پردازند و از طریق ارزیابی میزان کارکرد‌ها و یا بازدید از دستگاه‌های مخابراتی میزان خسارت را مشخص می‌کند.

علاوه بر سیستم‌های که عنوان کردیم سیستم‌های دیگری مانند سیستم‌های موقعیت یاب جهانی، پیجینگ و از همه مهم‌تر ارتباطات تلفن همراه نیز در حوزه تخصص کارشناس رسمی مخابرات قرار می‌گیرد. بخش زیادی از خسارات ناشی از سیستم‌های مخابراتی ممکن است ابعاد بسیار خاصی پیدا کنند مثلا ممکن است هکر‌ها باعث اختلال در سیستم‌ها و از کار انداختن آن شوند و یا در سطح کوچکتر ممکن است نوسان برقی باعث خسارت به مخابرات‌ها و سیستم‌های آن شوند.

از سوی دیگر در موراد بسیاری سیستم‌های اینترنتی دچار مشکلاتی می‌شوند برای مثال فرض کنید که یک مرکز مخابراتی چه اینترنتی و چه رادیویی و تلوزیونی دچار خساراتی شود، خساراتی که ممکن است علل طبیعی و یا غیر طبیعی داشته باشند. مثلا میزان خسارت ناشی از آتش سوزی در یک واحد مخابراتی، تلوزیونی و یا رادیویی را کارشناس مخابرات ارزیابی می‌کند. از سوی دیگر ارزیابی کارشناس برای برنامه ریزی‌های ملی نیز اهمیت دارد. در مواقعی ممکن است سیل یا زلزله به بخش زیادی از سیستم‌های مخابراتی خسارت وارد کند که این خسارت بلافاصه باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و ارزش ریالی آن مشخص شود و این موضوع تنها به کمک کارشناسان متخصص این حوزه امکان پذیر است.